Jan Mandel, vysokoškolský pedagog v USA, mat. r. 1973

Báječná čtyři léta

Co může být vzpomínka na školu po tolika letech, než vzpomínka na vyhýbání se škole? Samotný čas v lavicích již splynul v šeď. Nejúčinnější pomůckou byla tehdy elektrická zástrčka bez šňůry, leč s kolíky propojenými uvnitř tlustým drátem. Bezpečné zdokonalení spolužákova kružítka drženého v papíru. Divil se tehdy někdo, proč na hodinu ruštiny v osm ráno byla často tma a pojistky vždy vylítly znovu? Dalším předmětem, kterému jsem se vyhýbal, byla deskriptivní geometrie. Princip byl OK, ale kreslit rysy tuší bylo nad mé síly. Obrázky propisovačkou od ruky profesora ředitele "Drákulu" velmi rozčilovaly. Tak jsem musel dělat postupovou zkoušku před komisí. To šlo, až na to, že při důkazu sporem jsem se dostal do sporu s profesorem, který postupoval z druhé strany. Nakonec jsem raději ustoupil a zkoušku udělal. Rovněž jsem oceňoval toleranci ředitelství, které mě nechalo jezdit do jazykové školy v Hradci Králové na angličtinu. Tehdy jsem měl pod lavicí učebnici angličtiny při naprosto čemkoliv. O dvojce z chování za to, že jsme s polovinou třídy z čehosi utekli do hospody "U bílé růže", si detaily již nepamatuji. Další pamětihodnotná událost byla, když jsme s kolegou Kubátem zapalovali školu, ale po přiložení zapalovače ke sloupu na schodišti jsme museli konstatovat, že škola nehoří. S kolegou Kubátem a Mikešem (vyučený elektrotechnik, viz kružítko výše) jsme vydávali třídní časopis "Květy nebes", který byl předmětem menšího vyšetřování v oněch pohnutých dobách na přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Nejlepší věc, která se nám na gymnáziu přihodila, bylo mít za třídní paní profesorku Jarmilu Suchankovou. To byla fantastická třídní. Lyžařský výcvik na Krkonoších se nám tak líbil, že si ho celá třída pod jejím vedením každý rok nejméně jednou zopakovala. Teprve později mi došlo, co to bylo od ní za obětavost tolik starostí, rizika a odpovědnosti navíc. Pan profesor Josef Holec na matematiku mi častokrát vysvětloval věci navíc a ukázal literaturu, moc se to hodilo později i na Matematické olympiádě.

Po maturitě jsem vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy a skončil jako profesor matematiky a leteckého inženýrství na University of Colorado, ale na báječná čtyři léta na gymnáziu hned tak nezapomenu. Ani na výborný start do života, který mi dali učitelé na gymnáziu v Náchodě.